فهرست مطالب
Toggleعوامل موثر بر فروش محصول شامل کیفیت، قیمت، تبلیغات و بازاریابی، سرمایه، تجربه مشتری، نوآوری و خلاقیت، خدمات پس از فروش، بازاریابی برند، رقابت با سایر برندها و عوامل محیطی می باشد. فروش در فضای رقابتی بازارها و تنوع بالای محصولات تنها با بکارگیری استراتژی های خلاقانه امکانپذیر است. به عنوان یکی از جدیدترین روشهای بازاریابی می توان به بازاریابی دیجیتال محصول اشاره کرد.
مهمترین عوامل موثر بر فروش محصولات یک برند
با در نظر گرفتن عوامل موثر بر فروش محصولات می توانید فروش خود را چند برابر کنید. در ادامه به معرفی مهمترین عوامل موثر بر فروش محصول و خدمات می پردازیم.
- کیفیت محصول
- قیمت
- تبلیغات و بازاریابی
- سرمایه
- تجربه مشتری
- نوآوری و خلاقیت
- خدمات پس از فروش
- پرسنل بازاریابی برند
در ادامه به معرفی هر یک از مباحث فوق پرداختیم. با ما همراه باشد.
کیفیت محصول
کیفیت محصول یکی از مهمترین عواملی است که بر میزان فروش تاثیر می گذارد. کیفیت مناسب باعث افزایش رضایت و وفاداری مشتریان نسبت به برند شما می شود.
قیمت
قیمت مناسب محصول نقش مهمی در خرید محصولات دارد و مشتریان بیشتری را ترغیب به خرید می کند. قیمت مناسب و عادلانه باعث جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی می شود.
تبلیغات و بازاریابی
استراتژی های تبلیغات و بازاریابی بر میزان فروش تاثیر بسزایی دارند و نباید نسبت به آنها بی توجه بود. چرا که تمامی برندهای موفق در سراسر جهان، بیش از نیمی از محبوبیت خود را از راه تبلیغات بدست آورده اند. از طریق تبلیغات مناسب و جذاب می توان اطلاعات لازم را به مشتریان داد و آنها را ترغیب به خرید کرد.
سرمایه
سرمایه مناسب در افزایش فروش محصولات یک شرکت نقش بسیار مهمی دارد. تبلیغات و بازاریابی گسترده نیازمند در اختیار داشتن سرمایه است. از منابع مالی می توان در حوزه های تبلیغات، برگزاری رویدادها و کمپین های بازاریابی استفاده کرد. بخش دیگری از سرمایه را می توان صرف تحقیق و توسعه کرد تا محصول و خدمات با کیفیت بهتری به بازار عرضه شوند.
تجربه مشتری
تجربه خرید مشتریان یکی دیگر از عوامل موثر بر فروش محصولات به شمار می رود. تجربه خرید مطلوب میزان رضایت از خرید را افزایش داده و مشتریان عادی را به مشتریان وفادار تبدیل می کند. قرار دادن این تجارب مفید در صفحات اجتماعی و پلتفرم های تبلیغاتی کمک بزرگی به بازاریابی و برندینگ کسب و کار شما می کند.
نوآوری و خلاقیت
برندهای خلاق و نوآور محصولات جدید و منحصر بفردی را به بازار عرضه می کنند و از این طریق مشتریان جدید جذب می کنند. محصولات خلاقانه طرفداران خاص خود را دارد. به همین دلیل است که متخصصان بازاریابی تاکید فراوانی بر این موضوع دارند.
خدمات پس از فروش
ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان باعث ایجاد اعتماد و اطمینان بیشتر افراد به کسب و کار شما می شود.
پرسنل بازاریابی برند
پرسنل بازاریابی یک شرکت تاثیر زیادی بر میزان فروش محصولات دارند. آنها مسئولیت ارتباط با مشتریان و تبلیغات محصولات را برعهده دارند و این ارتباطات و تبلیغات می تواند به جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی کمک کند. آنها می توانند با ارائه اطلاعات دقیق و کامل درباره محصولات، نیازها و خواسته های مشتریان را درک کنند و محصولات را به مشتریان معرفی کنند. در نتیجه علمکرد مناسب پرسنل بازاریابی می توان انتظار افزایش فروش و رضایت بیشتر مشتریان را داشت و درآمد شرکت را چند برابر کرد.
رقابت با برندهای دیگر
یک کسب و کار موفق باید توانایی رقابت با سایر برندهای تجاری را داشته باشد. مزیت های رقابتی کسب و کار خود را شناسایی کرده و با آگاهی وارد بازار شوید.
عوامل محیطی
عوامل محیطی مانند شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر جامعه نیز بر میزان فروش تاثیر بسزایی دارند. تغییرات محیطی می تواند باعث تغییر در تقاضا و رفتار مشتریان شود.
سه گام مهم برای رسیدن به فروش مطلوب
تا اینجای کار درباره عواملی صحبت کردیم که خواهی نخواهی بر فروش محصولات یک برند تاثیرگذار است و برای فروش بیشتر باید به آنها توجه کنیم. در ادامه چند ترفند برای افزایش چند برابری فروش را به شما عزیزان معرفی می کنیم.
کالای جدید و خلاقانه
همانطور که در بخش قبلی هم گفته شد، نوآوری در ارائه محصولات جدید می تواند بهترین گزینه برای تبلیغ و پیشرفت یک برند باشد. هرچه یک برند از تیم طراحی و دیزاین خلاق تری برخوردار باشد می توانید محصولات جدیدی را به بازار عرضه کنید.
بازاریابی موثر
اگر شرکتی یک محصول جدید تولید کند و به فکر بازاریابی و تبلیغ برای آن نباشد، نباید انتظار افزایش میزان فروش آن را داشته باشد. چرا که بازاریابی و تبلیغ برای یک محصول، مهم ترین عاملی است که به شنیده شدن نام یک برند در میان مردم کمک می کند. برای درگ بهتر این موضوع بهتر است مقاله بازاریابی هدفمند را نیز مطالعه کنید.
توجه به سلیقه مشتریان
توجه به سلیقه مشتریان می تواند بر میزان فروش یک برند اثرگذار باشد. سلیقه مشتریان در انتخاب و خرید محصولات مهم ترین نقش را دارد. اگر برندی توانایی ارائه محصولات با سلیقه و پیشنهادات مشتریان را داشته باشد، احتمال بالاتری برای خرید و استفاده مجدد از محصولات آن برند وجود دارد. در نتیجه، توجه به سلیقه و تیپ شخصیتی مشتریان می تواند به افزایش فروش و رشد برند کمک کند.
و در پایان…
همانطور که در این مقاله خواندید عوامل زیادی در فروش موثر است از جمله قیمت، تبلیغات و بازاریابی و… . فروش در بازارهای رقابتی امروزه نیاز به مهارت و تخصصی خلاقانه دارد. امیدواریم این مقاله به شما در این زمینه کمک کرده باشد.