فهرست مطالب
Toggleپرداخت به ازای تعداد دفعات استفاده، براساس کارایی، درآمد قبل از هزینه، به اشتراک گذاری درآمد و… از انواع مدلهای درآمدی استارتاپ هستند. در ادامه مطلب با انواع مدلهای درآمدی استارتاپ با ما همراه باشید.
انواع مدل درآمدی استارتاپها
پرداخت به ازای تعداد دفعات استفاده
مدل پرداخت به ازای تعداد دفعات استفاده یا Pay per use، یک مدل از پرداخت است که به مشتری اجازه میدهد تا فقط برای خدمات یا محصولاتی که استفاده کرده است، پرداخت کند. این مدل رایج در مواردی بوده که بهای تراکنشها کم و مشتریان ممکن است نیاز به استفاده مکرر از محصول یا خدمات داشته باشند. این مدل از پرداخت، موانع بر سر راه تولید و فروش محصولات و خدمات را کاهش داده و به مشتریان امکان میدهد تا بر اساس استفاده واقعی خود پرداخت کنند. در بسیاری از صنایع از جمله خدمات مبتنی بر اینترنت، اجاره خودرو، اجاره مسکن و حتی خدمات فناوری اطلاعات مورد استفاده قرار میگیرد. این مدل میتواند به شرکتها کمک کند تا بازار خود را گسترش و درآمد خود را افزایش دهند.
بر اساس کارایی (Perfomance-based)
مدل کسبوکار بر اساس کارایی (Performance-based) به این معنی است که درآمد و پرداختها بر اساس کارایی ارائه و استفاده شده تعیین میشود، نه فقط بر اساس ارزش محصول یا خدمات. به عبارت دیگر، مشتریان بر اساس این که چه مقدار از محصول یا خدمات استفاده میکنند، بهای معینی پرداخت میکنند. این مدل در برخی صنایع مثل خدمات ابری، اجاره اتاق و حتی فروش موتورهای هواپیما استفاده میشود. مثلاً شرکتهایی مانند اپلیکیشن اتاقک و اسکای روم به مشتریان خود امکان اجاره اتاق یا اتاق مجازی به صورت روزانه یا بر اساس زمان و تعداد شرکتکننده را ارائه میدهند. این مدل کسبوکار میتواند به کاهش ریسک و همفکری خلاقانه بین فروشنده و خریدار منجر شود و برای هر دو طرف مزیتهایی فراهم کند.
درآمد قبل از هزینه (Revenue before cost)
درآمد قبل از هزینه یا Revenue before cost به معنای کسب درآمد قبل از این که هزینهای صورت بگیرد، است. این مدل درآمدی به شرکتها و استارتاپها کمک میکند تا قبل از این که هزینههای زیادی را بپردازند، درآمد موردنظر خود را کسب کنند. یکی از مثالهای موفق این مدل، شرکت Dell آمریکا است که کارخانه تولیدکننده کامپیوتر، مدلی ارائه داده که به مشتریان این امکان را میدهد تا قطعات مورد نیاز خود را انتخاب کنند و پس از سفارش، شرکت قبل از تولید و هزینههای مربوطه، درآمد خود را کسب کند. این روش به شرکتها کمک میکند تا موجودی انبار و سرمایه در گردشِ خالص خود را بهینهسازی کنند و از مزایای مالی بیشتری برخوردار شوند. این مدل درآمدی برای کسبوکارهایی که به صورت سفارشی کار میکنند، بسیار کاربردی است و به شرکتها امکان میدهد که قبل از هر گونه هزینهای، درآمد خود را به دست آورند.
به اشتراکگذاری درآمد
به اشتراکگذاری درآمد یک مدل تقسیم درآمد است که در آن شرکا یا همکاران تجاری از درآمد یک پروژه یا کسبوکار مشترک بهرهمند میشوند. این مدل معمولاً در مواردی اعمال میشود، مثلاً در بازاریابی وابسته که دو طرف از یک پیشنهاد یا ایده مشترک سود میبرند. یکی از انواع به اشتراکگذاری درآمد، مدل سهم از فروش است که در آن، فروشنده قرارداد درآمد همکاری در فروش را بر پایه درصد میبندد. این مدل به شرکا امکان میدهد تا از هرگونه افزایش فروشی که باعث خرید مشتری میشود، بهرهمند شوند و با دریافت کمیسیون مبتنی بر درصد، درآمد خود را افزایش دهند.
این مدل به ویژه در پلتفرمهای آنلاین مانند YouTube و بازاریابی وابسته محبوب است و به شرکتها و همکاران تجاری امکان میدهد تا به صورت مشترک از درآمد حاصل از فروش بهرهمند شوند.
فروش (Sales)
فروش یکی از مدلهای کسبوکار است که درآمد استارتاپها را تأمین میکند. در این مدل، شرکتها محصولات یا خدمات خود را به مشتریان عرضه کرده و در ازای آن پول دریافت میکنند. برخی از مثالهای موفق فروش شامل شرکتهایی مانند علی بابا که بلیتهای ارزان برای مسافرت در آسیا به فروش میرساند، شرکتهایی مانند Nike، Outfittery و Xiaomi نیز از مثالهای دیگری از موفقیت در حوزه فروش هستند؛ بنابراین، فروش یکی از روشهای موثر کسب درآمد برای استارتاپها و شرکتهای بزرگ است و میتواند به عنوان یک مدل کسبوکار موثر و پربازده برای این شرکتها محسوب شود.
جذب حمایت مالی (Sponsoring)
جذب حمایت مالی یک راه برای تولید درآمد از طریق جذب حامیان مالی است. برای متقاعد کردن حامیان مالی به پرداخت، باید به آنها در ازای حمایتی که ارائه میدهند، مزایا و فوایدی ارائه دهیم. این مزایا میتواند شامل افزایش امکانات، افزایش مشتریان، فرصت برای فروش متقابل و افزایش ارزش امکانات باشد. بسیاری از کارخانههای نوآوری و شتابدهندهها حامیان مالی استارتاپها هستند و ایدهها و نتایج اولیهای که استارتاپها کسب کردهاند را حمایت مالی میکنند.
فروش اشتراک (Subscription)
فروش اشتراک در حال حاضر یکی از روشهای محبوب برای ارائه محصولات و خدمات است. این روش به شما اجازه میدهد که به جای فروش تک پرداخت، به صورت دورهای از مشتریان پول دریافت کنید. این امر باعث افزایش وفاداری مشتریان میشود و به شما امکان میدهد تا یک جریان ثابت از درآمد داشته باشید. مثالهایی از این مدل فروش شامل فیلیمو، آکادمی پیکس پا، Amazon Services، و Android میشود. با این حال، باید به یاد داشت که مشتریان ممکن است برای مدت زمان طولانیتر به این پیشنهادات توجه نکنند، بنابراین باید به مدیریت دقیق اشتراکهای خود توجه کنید تا از این مشکلات جلوگیری نمایید.
تبلیغات (Advertising)
تبلیغات یکی از مهمترین روشهای بازاریابی و افزایش فروش در هر شرکت و کسبوکاری است. این روش برای معرفی محصولات و خدمات به مشتریان و جلب توجه آنها است. تبلیغات میتواند به صورت مختلفی از جمله تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، مجلات، روزنامهها، تبلیغات آنلاین و مستقیم انجام شود. همچنین امروزه با پیشرفت فناوری، تبلیغات اینترنتی و تبلیغات در شبکههای اجتماعی نیز رونق بسیاری پیدا کرده است. این روشها به شرکتها کمک میکنند تا به مشتریان خود دسترسی بیشتری داشته باشند و محصولات و خدمات خود را در دسترس تر کنند. به علاوه، تبلیغات میتواند به شرکتها کمک کند تا بازاریابیهای رقبا را شکست داده و بازار خود را گسترش دهند.
فروش دارائی و اموال (Asset Sale)
این فروش یکی از روشهای کسب درآمد است که در آن شما به مشتری خود اختیار کامل استفاده از یک دارایی را میدهید و در مقابل هزینهای دریافت میکنید، بدون این که هیچ ادعایی نسبت به آن دارایی برای شما باقی بماند. این داراییها میتوانند فیزیکی یا دیجیتال باشند. داراییهای فیزیکی مثل خانه، ماشین یا تلفن همراه و داراییهای دیجیتال مثل دامنه و سایتها. برخی از مثالهای موفق این نوع فروش شامل شرکتهایی مانند Alibaba Group و BlackBerry میشوند. این شرکتها با فروش داراییهای خود، به ارزشآفرینی و کسب درآمد بسیار زیادی رسیدهاند.
کارمزد (Commission)
کارمزد یک موضوع مهم در دنیای تجارت و فروش است که به عنوان یک روش معمول برای پرداخت به فرد یا شرکتی که محصولات یا خدمات شما را به مشتریان معرفی کرده استفاده میشود. این درخواست هزینه معمولاً بر اساس درصدی از قیمت کالا یا خدمات فروخته شده محاسبه خواهد شد. برای مثال، شرکتهایی مانند Airbnb، Coursera و Getaround از این روش برای پرداخت به افراد و شرکتهایی که به فروش محصولات و خدمات آنها کمک کردهاند، استفاده میکنند. همچنین شرکتهایی مانند Houzz، IKEA و Instacart نیز از کارمزد به عنوان یک روش پرداخت به افراد یا شرکتهایی که به فروش و معرفی محصولات و خدمات آنها کمک کردهاند، استفاده مینمایند.
کمک مالی (Donation)
کمک مالی یک راه بسیار موثر برای جمعآوری منابع مالی برای پروژهها و سازمانها است. این روش به شرکتها و افراد این امکان را میدهد که به صورت مالی به پروژههای خیریه، موسسات خیریه و سازمانهای غیرانتفاعی کمک کنند. همچنین، ممکن است افراد بخواهند به شرکتها و سازمانها کمک مالی کنند تا از توسعه و رشد آنها حمایت نمایند. به عنوان مثال، سایتهایی مانند DonorsChoose.org و سایت لینوکس بوک از این روش برای جمعآوری منابع مالی جهت پروژههای خیریه و فرهنگی استفاده میکنند. این روش به سازمانها و افراد این امکان را میدهد که بدون نیاز به وام گرفتن یا صرف وقت و انرژی برای جذب سرمایهگذاری، منابع مالی لازم را برای پروژههای خود جمعآوری کنند.
قیمتگذاری پویا (Dynamic Pricing)
قیمتگذاری پویا یک روش تنظیم قیمت است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل تقاضا، زمان، تفاوتهای بین گروههای مشتریان، تملک و غیره میشوند. یکی از مثالهای معروف قیمتگذاری پویا، خطوط هوایی کم هزینه easyJet است. این شرکت قیمتهای خود را بر اساس سطوح تقاضا تنظیم میکند، به طوری که در زمانهای پرفروش قیمتها بالاتر و در زمانهای کم فروش قیمتها پایینتر خواهند بود. همچنین، شرکتها میتوانند محصولات یا خدمات خود را با قیمتهای متفاوتی به گروههای مختلفی از مشتریان ارائه دهند، مانند ارائه خدمات اصلاح مو به بازیگران با یک قیمت و به دیگر افراد با یک قیمت دیگر. به این ترتیب، قیمتگذاری پویا به شرکتها کمک میکند تا بهترین استراتژی قیمتگذاری را برای جلب مشتریان و افزایش فروش انجام دهند.
فریمیوم (Freemium)
مدل فریمیوم در واقع یک تلفیق از دو مدل رایگان و پریمیوم است که در حال حاضر در بسیاری از شرکتها و استارتاپها مورد استفاده قرار میگیرد. در این مدل، محصول یا خدمات ابتدایی به صورت رایگان برای مشتریان در دسترس قرار میگیرد تا آنها را به سمت استفاده بیشتر و در نتیجه پرداخت هزینه برای نسخه پریمیوم هدایت کند. این مدل به شرکتها کمک میکند تا مشتریان خود را به راحتی جذب کرده و از آنها درآمدزایی کنند.
و در پایان…
در زمینه مدلهای درآمدی، مواردی را به شما معرفی کردیم. حال شما باید با توجه به ارزشی که به مشتریان خود ارائه میدهید و با توجه به مدل کسبوکار خود، بهترین مدل درآمدی را انتخاب کرده و آن را روی کسبوکار خود تست کنید. اگر متوجه شدید که مدل درآمدی فعلی برای شما مناسب نیست، میتوانید Pivot کنید و مدل درآمدی دیگری را امتحان نمایید. این فرآیند ممکن است زمان بر باشد، اما اگر به بهترین مدل درآمدی برای بیزنس خود برسید، ارزش زمان و تلاش صرف شده بسیار بیشتر خواهد بود؛ بنابراین، پیشنهاد ما این است که تا به بهترین مدل درآمدی برای کسبوکار خود برسید، ادامه دهید و آن را تست کنید.