فهرست مطالب
Toggleداشتن یک ایده ناب اولین گام برای راه اندازی یک استارتاپ است. پس از ایده پردازی باید تحقیقات بازار را آغاز کرده و نمونه ای از طرح اولیه خود را تهیه کنید. در صورتی که این مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشته اید نوبت آن است تا برای کسب و کار خود، برند تجاری انتخاب کنید. فعالیت در شبکه های اجتماعی، انتخاب مشاور حرفه ای و جذب سرمایه گذار از دیگر مراحلی است که باید طی کنید تا بتوانید در مدت کوتاهی کسب و کار خود را گسترش دهید.
مراحل راه اندازی استارتاپ موفق
راه اندازی استارت آپ صرفا محدود به یک ایده خلاقانه نیست و باید از مراحل مختلفی عبور کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. با این کار میتوانید طرح نوآورانه خود را به راحتی ثبت کنید و در طی مدت زمان کوتاهی به درآمد دلخواه برسید. مراحل راه اندازی استارتاپ شامل انواع استارتاپ ایرانی از استارتاپ آموزشی گرفته تا استارتاپ های تجاری را شامل می شود. در ادامه با اینکه چگونه یک استارتاپ راه اندازی کنیم و مراحل آن آشنا خواهید شد.
یک ایده نوآورانه طراحی کنید
ارائه ایده خلاقانه مهمترین مرحله راه اندازی استارتاپ است. جهت پیدا کردن یک طرح جذاب که در بازار وجود نداشته باشد و بتواند نیاز مشتریان را برطرف کند، باید خوب فکر کنید و خواستههای جامعه هدف را بشناسید. در این فرآیند می توانید به یک ایده خلاقانه برای راه اندازی استارت آپ برسید. اگر علاقمندید با مفهوم lean startup نیز آشنا شوید پیشنهاد می کنیم مقاله استارتاپ ناب چیست را نیز مطالعه کنید.
در مورد ایده خلاقانه خود تحقیق کنید
در مرحله بعد باید در مورد ایده خود تحقیق کاملی انجام دهید تا از عملی شدن طرح خود مطمئن شوید. در واقع با تحقیقات بازار باید طرح خود را از مراحل تئوریک خارج کرده و مراحل اجرایی آن را به دقت بررسی کنید. پروژه هایی که قابلیت اجرایی شدن دارند برای جذب سرمایه و اختصاص بودجه موفق ترند.
برای این کار، میتوانید با افرادی که در راه اندازی استارتاپ تجربه دارند مشورت کنید و ایدههای خود را با آنها به اشتراک بگذارید. همچنین باید از کاربردی بودن ایده خود مطمئن باشید. اگر در میانه پروژه به این نتیجه رسیدید که طرح شما نیازهای مشتریان را برطرف نمیکند و تفاوتی با ایدههای موجود در بازار ندارد؛ بهتر است که از ادامه فعالیت خود صرف نظر کنید.
نمونههای اولیه ایده را اجرا کنید
ساخت نمونه اولیه از ایدهای که دارید، مهمترین مرحله در تاسیس استارتاپ است. اگر قصد دارید که استارتاپ شما در زمینه تولید محصول فعالیت داشته باشد؛ بهتر است که پیش از شروع کار، ابتدا چند نمونه اولیه را تولید کنید و به تعداد محدودی از افراد جامعه ارائه دهید.
همچنین در صورتی که به راه اندازی استارتاپ خود در زمینه خدمات علاقه دارید؛ ابتدا باید خدمات شرکتی خود را برای استفاده گروه کوچکی از مشتریان در نظر بگیرید. طراحی پرسشنامه، یکی از بهترین شیوههایی است که میتوانید به کمک آن از کیفیت خدماتی که ارائه کردهاید، آگاه شوید.
برای برند استارتاپی خود یک نام تجاری جذاب انتخاب کنید
انتخاب برند تجاری مناسب، یکی از مهمترین مراحل تاسیس یک استارتاپ است. نام برند در واقع نشان دهنده اعتبار شرکت شما در بازار مشتریان است. عنوان برند استارتاپ باید جذاب باشد و با در نظر گرفتن اهداف شرکت در تولید یک محصول یا ارائه خدمات خاص، انتخاب شود. برای این کار عجله نکنید و با کارشناسان بازاریابی و دیگر افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.
حضور در شبکههای اجتماعی جهت ثبت دامنه برند
پیش از آنکه کسب و کار خود را آغاز کنید ابتدا باید نام تجاری خود را در شبکههای پرطرفدار اجتماعی معرفی کنید و صفحهای را جهت تبلیغ برند خود اختصاص دهید. در مراحل ابتدایی بهتر است صفحات مجازی خود را به کارشناسان سئوکار و دیجیتال مارکتینگ بسپارید تا تبلیغ برند شما را به بهترین شیوه ممکن انجام دهند.
ایده تجاری خود را ثبت کنید
اگر بازخورد اولیه شما از راه اندازی استارت آپ مثبت است، پیشنهاد میکنیم در اولین فرصت ایده استارتاپ خود را ثبت کنید و مالکیت معنوی آن را به تایید برسانید تا از دزدیده شدن ایده نیز پیشگیری کنید. مالکیت معنوی فرایندی است که به شما کمک میکند تا از ایده خود محافظت کرده تا دیگران نیز آن را به رسمیت بشناسند. از مهمترین قسمتهای مالکیت معنوی، میتوان به علائم تجاری و حق چاپ اشاره کرد. اگر از اجزای مختلف حق مالکیت بهرهمند باشید، میتوانید از امنیت طرح خود مطمئن شوید. در واقع این قانون از ایده استارتاپی شما در برابر طرحهای مشابه موجود در بازار دفاع میکند.
با سرمایه گذاران مطرح در بازار آشنا شوید
ممکن است دارای ایدههای اقتصادی و کارآمد باشید، اما نتوانید سرمایه لازم را جهت راه اندازی startup فراهم کنید. در این صورت میتوانید با سرمایهگذاران ارتباط برقرار کرده و با عقد قرارداد همکاری پروژه تجاری خود را به پیش ببرید. برای جذب سرمایه گذار باید بتوانید نظر آنان را نسبت به طرح، بازدهی و سودآوری آن جلب کنید. سرمایه گذاران باید بتوانند از موفقیت آمیز بودن طرح های تجاری اطمینان حاصل کنند، بنابراین ارائه رزومه کاری و میزان تحقق پذیری ایده یکی از مهمترین الزامات به شمار می رود. اگر برای اولین بار راه اندازی استارتاپ را شروع میکنید، بهتر است که مستندات مراحل اولیه خود را به سرمایه گذاران ارائه دهید. در واقع باید این افراد را متقاعد کنید که طرح استارتاپی شما به ثمر خواهد نشست و در طی مدت کوتاهی به بازدهی بالا خواهد رسید. برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوع می توانید مقاله انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها را مطالعه کنید.
انتخاب مشاور حرفهای
یک مشاور باتجربه، با در نظر گرفتن تمام شرایط موجود در راه اندازی استارتاپ، نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. در واقع یک مشاور کسب و کار ضمن شناسایی مشکلات، میتواند مسیر رشد و پیشرفت استارتاپ را هموار سازد و صاحبان کسب و کار را از جوانب مختلف کسب و کار آگاه سازند.
با راه اندازی کسب و کار خود کسب درآمد را شروع کنید
در این مرحله ضمن استفاده از اصول بازاریابی و تبلیغات گسترده، میتوانید در بازار هدف مورد اعتماد مشتریان قرار بگیرید و کسب درآمد کنید. شناسایی پرسونای مخاطب و برآوردن نیاز مخاطبان به بهترین شکل ممکن می تواند کسب و کار شما را به درآمد برساند. بسیاری از استارتاپ های موفق ایرانی از جمله اسنپ، دیجی کالا، کافه بازار، ترب و … نیز همین مراحل را طی کرده اند و به درآمد رسیده اند.
مزایای راه اندازی استارتاپ چیست؟
شما میتوانید ایده تجاری خود را اجرا کنید و در مدت کوتاهی به درآمد بالا برسید. در واقع با شروع یک استارتاپ حرفهای، میتوانید در زمینه دلخواه فعالیت داشته باشید و به مسیر رشد کسب و کار خود ادامه دهید. با سایر مزایای کسب و کار استارتاپی در ادامه آشنا می شوید.
- کارفرمای خودتان باشید و تنها بر روی عملی کردن ایدههای خود تلاش کنید.
- تنظیم منظم و اصولی برنامه روزانه و انجام حرفه ای فعالیتهای شغلی
- با سرمایه گذاران مهم بازار آشنا شوید و با برقراری ارتباط موثر با این افراد رشد و پیشرفت آینده خود را هموار کنید.
- در قالب یک استارت آپ این امکان برای شما فراهم میشود تا مشتریان خود را در بازار مصرفی شناسایی کنید.
- با پیشرفت استارتاپ مهارت شغلی شما در زمینه بازارهای آنلاین و دیجیتالی افزایش پیدا میکند.
- راه اندازی startup بهترین فرصت است تا مشتریان، برند شما را به عنوان یک شرکت معتبر در بازار بشناسند.
هزینه راه اندازی startup
بهتر است بدانید که هزینههای پنهان زیادی وجود دارد که ممکن است در ابتدای مسیر برای شما مشخص و قابل پیشبینی نباشد. البته میزان هزینه راه اندازی استارتاپ با توجه به نوع ایده شما و اهداف تجاری که دارید، متغیر است. جهت شروع فعالیت استارتاپی خود باید به همه عوامل اقتصادی این مسیر اهمیت دهید تا در طی انجام پروژه با مشکل مواجه نشوید. جهت بررسی مهمترین هزینههای راه اندازی استارت اپ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- هزینه تحقیقات اولیه جهت شروع فعالیت استارتاپی
- هزینههای مربوط به وامهای تجاری
- کسب مجوزهای لازم جهت ثبت ایده و شروع فعالیت
- بیمه کردن تمام کارمندان شرکت
- فراهم کردن تجهیزات و دستگاههای ضروری
- هزینههای مربوط به تبلیغ برند استارتاپ در صفحات شبکههای اجتماعی و وبسایت
- هزینههای مربوط به حقوق کارمندان شرکت که شامل برنامه نویس، مدیر استارتاپ و… هستند.
- اجاره یا خرید مکان تجاری جهت راه اندازی استارت آپ
شیوه مدیریت استارتاپ چگونه است؟
مدیریت صحیح شرکت، مهمترین مسئله جهت راه اندازی استارتاپ محسوب میشود. در صورتی که به عنوان مدیر استارتاپ فعالیت خود را به شکل منظم و صحیح انجام دهید؛ میتوانید از موفقیت شرکت خود در طی مدت کوتاهی اطمینان حاصل کنید. در ادامه مهمترین نکاتی که جهت مدیریت استارتاپ باید بدانید را بررسی میکنیم.
- دیگر شرکتهای استارتاپی موجود در بازار را بررسی کنید و از تجربه شغلی مدیران این شرکتها تجربه حاصل کنید.
- نیازهای کاربران را بشناسید و ضمن ارائه ایدههای نوآورانه، مشکلات مخاطبان را رفع کنید.
- ایدههای خود را همراه با تلاش فراوان و به صورت حرفهای دنبال کنید.
- طرح تجاری خود را با همکاری گروه کوچکی از مخاطبان آزمایش کنید و نقاط ضعف آن را تشخیص دهید.
- همواره به دنبال جذب سرمایه گذاران بزرگ باشید و سعی کنید که با ارائه رزومه کاری درخشان، اعتماد این افراد را به استارتاپ خود جلب کنید.
- ایدههای خود را با توجه به نیازهای جامعه بروزرسانی کنید.
- همدلی و ایجاد حس اعتماد میان کارمندان را فراموش نکنید.
- فرصتهای رشد و خطرات تهدید کننده را شناسایی کنید.
دلایل شکست یک استارتاپ چیست؟
پس از راه اندازی استارتاپ، باید شرکت خود را با در نظر گرفتن عوامل تهدیدکننده در برابر مشکلات احتمالی بیمه کنید. موانع پیش بینی نشده بازار یکی از مهمترین عوامل شکست یک استارتاپ است. در واقع امکان دارد که اقتصاد کشور دچار مشکل شود یا در پی افزایش قیمت محصولات اولیه، نیاز بازار به خرید کالا یا خدمات شرکت شما کاهش پیدا کند. مدیران بی تجربه استارتاپ نمیتوانند مشکلات استارتاپ را شناسایی کنند و در صورت بروز کوچکترین مشکل، شرکت با شکست مواجه خواهد شد.
در نظر نگرفتن عوامل تهدید کننده احتمالی موجود در مسیر، از دیگر دلایل شکست استارتاپها است. در واقع بیزینسی که بدون در نظر گرفتن تمامی جوانب کسب و کار شروع به فعالیت میکند، روزی شکست خواهد خورد. علاوه بر این کنترل نکردن میزان درآمد و بودجه شرکت، میتواند ضررهای احتمالی زیادی را به شرکت وارد کند و موجب توقف فعالیت استارتاپ شود. از دیگر عواملی که منجر به شکست کسب و کار شما می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- مشخص نبودن نقشه راه و مسیر رسیدن به موفقیت
- عدم وجود سرمایه اولیه و بودجه کافی
- عدم مدیریت سرمایه های انسانی، مالی و زمان
- وجود افراد آماتور و غیرمتخصص در تیم کاری
- تحلیل نادرست بازار و رقبا
- قیمت گذاری نامتعارف روی محصول یا خدمات
- ارائه محصول ضعیف به بازار
- عدم تعریف مشتری هدف برای محصول یا خدمات
- تبلیغات ناکارآمد
- عدم توجه به پرسونا مشتری و نیاز مخاطبان
- اخذ تصمیمات نادرست و غیرحرفه ای
- نداشتن روحیه سختکوشی و دلسرد شدن در مواجه با مشکلات
- عدم توجه به موانع قانونی در کسب و کار
و در پایان …
راه اندازی استارتاپ یکی از بهترین شیوههایی است که میتوانید ایده تجاری و نوآورانه خود را اجرا کنید. جهت شروع فعالیت استارتاپی باید نیازهای کاربران را بشناسید و با تولید یک محصول یا ارائه خدمات ارزشمند، رضایت مشتریان را جلب کنید. برای مدیریت استارتاپ باید ابتدا با مراحل Launching a startup و فرصتهای پیشرفت در جامعه آشنا باشید و ضمن در نظرگرفتن تمام هزینهها و مشکلات احتمالی، فعالیت خود را ادامه دهید. سایر مقالات مرتبط با استارتاپ را در سایت cipg مطالعه کنید.
سوالات متداول
۱- راه اندازی استارتاپ به چه معناست؟
استارتاپ با هدف یافتن مدل کسب و کار راه اندازی می شود تا درصد موفقیت آمیز بودن کسب و کار افزایش یابد.
۲- ۷ مرحله راه اندازی استارتاپ چیست؟
ایده نوآورانه
تحقیق در مورد ایده خلاقانه
اجرا نمونه اولیه
انتخاب برند تجاری
حضور در شبکه های اجتماعی
ثبت ایده تجاری
ارتباط با سرمایه داران
انتخاب مشاور کسب و کار
۳- چگونه یک شرکت راه اندازی کنیم؟
تحقیقات بازار انجام دهید
طرح کسب و کار خود را بنویسید
منابع مالی کسب و کار خود مشخص کنید
محل کسب و کار خود را انتخاب کنید
یک ساختار و تیم کاری تشکیل دهید
نام کسب و کار خود را انتخاب کنید
کسب و کار خود را ثبت کنید
شناسه مالیاتی اخذ کنید
2 پاسخ
ممنون از مقاله خوبتون.
سلام. ممنون از توجهت