فهرست مطالب
Toggleاکوسیستم استارتاپ به محیطی اشاره دارد که به استارتاپ ها اجازه میدهد تا ایدههای خود را به کسب و کارهای پر رشد تبدیل کنند و از فرصتهای رشد و توسعه بهرهمند شوند. در ادامه به بررسی بیشتر اکوسیستم استارتاپ، اجزای اصلی و عوامل موثر در توسعه آن میپردازیم.
اکوسیستم استارتاپ چیست؟
استارتاپهای نوپا برای پیشرفت در کسب و کار باید با افراد و سازمان های مختلف در ارتباط باشند. چرا که ارتباط با سازمانها و افراد مختلف، به استارتاپها امکان دسترسی به منابع مالی، فنی، انسانی و شبکههای وسیع توزیع را می دهد که برای رشد و توسعه کسب و کار ضروری است. همچنین برخورداری از شبکه ارتباطی قوی به استارتاپها امکان انعطافپذیری در مواجهه با چالشها و فرصتهای جدید را میدهد. در واقع این موضوع فرصتی برای یادگیری از تجربیات دیگران و توسعه مهارتهای جدید است. ارتباط با مشتریان، همکاران و رقبا، به استارتاپها کمک میکند تا بازار و نیازهای مشتریان خود را بهتر شناسایی کنند و در نهایت پاسخ بهتری به این موارد بدهند. اکوسیستم استارتاپ هم شامل همین تعاملات و ارتباطات استارتاپی با مشتریان و رقبا میشود. در بیانی دقیقتر اکوسیستم استارتاپ به مجموعهای از عوامل، منابع و شرایط محیطی اشاره دارد که با هم تعامل میکنند و به رشد و توسعه استارتاپها کمک میکنند. این اکوسیستم شامل سرمایهگذاران، فضای کاری، فراهم کنندگان منابع، دولت و سیاست گذاران، صنایع و بازارها، جوامع کارآفرین و خود استارتاپها میشود.
در اکوسیستم استارتاپ، استارتاپها برای رشد و توسعه به سرمایهگذاری، فضای کاری مناسب، همکاری با صنایع مختلف، حمایت دولت و همچنین ارتباط با جوامع کارآفرین نیاز دارند. این عوامل با هم تعامل کرده و امکانات لازم را برای استارتاپ ها فراهم میکنند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن رشد کنند.
اجزای اصلی اکوسیستم استارتاپ
پس از توضیح مفهوم کلی اکوسیستم استارتاپ بهتر است به بررسی اجزای اصلی آن بپردازیم. اکوسیستم استارتاپی شامل اجزای مختلفی است که با هم در تعاملاند و به رشد و توسعه استارتاپها کمک میکنند. این اجزا عبارتند از:
سرمایه گذاران: سرمایه گذاران یکی از اجزا و عوامل مهم در اکوسیستم استارتاپ هستند. آنها میتوانند فردی یا شرکتهای سرمایهگذاری باشند که برای حمایت مالی و رشد استارتاپها سرمایهگذاری میکنند.
فضای کاری: فضای کاری مناسب محیطی برای کار کردن و توسعه استارتاپها فراهم میکند. این مکانها میتوانند شامل فضاهای همکاری (coworking spaces) ، شتابدهندههای استارتاپ (accelerators) و دفاتر اجرایی (incubators) باشند.
فراهم کنندگان منابع: این اجزا شامل شرکتهای فناوری، تامین کنندگان خدمات، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان محصولات و خدمات است که برای استارتاپها منابع لازم را فراهم میکنند.
دولت: حمایت دولت و سیاست گذاران از استارتاپها از طریق اعطای تسهیلات مالی، تشویق به نوآوری و ایجاد سیاستهای محلی و ملی برای حمایت از کارآفرینان و استارتاپها بسیار اساسی است.
صنایع: همکاری با صنایع و بازارهای متنوع به استارتاپها کمک می کند تا محصولات و خدمات خود را به بستر فروش گستردهتری عرضه کرده و رشد کنند.
منتورها و کارآفرینان: جوامع کارآفرین شامل افراد و گروههایی هستند که با به اشتراک گذاشتن تجربیات، ایده ها و منابع، وضعیت استارتاپها را تقویت میکنند.
دانشگاه: دانشگاه یک بستر پژوهشی مناسب برای پژوهشهای دانشگاهی است که موجب خلق ایدهها برای شروع و توسعه استارتاپ است.
انکوباتور: افراد و موسسساتی هستند که آنچه برای توسعه و رشد اکوسیستم استارتاپی لازم است میپردازند . این خدمات شامل : برنامههای رسمی شتاب دهنده، برنامههای جامع آموزشی کارآفرینها،دفاتر کاری،تبادل نظر کسب و کار، جلسات کاری و… باشد.
شکل گیری اکوسیستم استارتاپی به چه مولفه هایی بستگی دارد؟
رهبری: یک رهبر مقتدر و متخصص برای هدایت تیم و رسیدن به اهداف استارتاپ بسیار مهم است .
شبکهها و تعاملات: تشکیل یک اکوسیستم استارتاپ نیاز به ارتباط با کارآفرینان ، سرمایه گذاران ، شرکتها و … را دارد.
اهداف و قوانین: اهداف و قوانین یک استارتاپ نقش مهمی در جذب سرمایه گذار در آن دارد.
عوامل موثر در توسعه اکوسیستم استارتاپ
اقتصاد کشور:
یکی از مهم ترین عوامل توسعه اکوسیستم استارتاپی اقتصاد کشور است. در واقع اگر کشوری از شرایط اقتصادی مطلوب و قابل قبولی برخوردار نباشد، استارتاپها نمیتوانند به پیشرفت مورد نظر خود دست پیدا کنند و در نهایت شاهد شکست استارتاپها در صنایع مختلف خواهیم بود.
سرمایه گذاری:
حضور سرمایه گذاران و فراهم کردن منابع مالی برای استارتاپها از اهمیت بسیاری برخوردار است. سرمایهگذاری بعنوان یکی از عوامل مهم توسعه اکوسیستم استارتاپی، به استارتاپها این امکان را میدهد تا رشد کنند و توانایی رقابت با رقبای خود را داشته باشند.
تحقیق و توسعه:
حمایت از تحقیق و توسعه و ایجاد ارتباط بین دانشگاهها و صنعت به استارتاپها کمک میکند تا از دانش علمی و فناوری بهترین استفاده را ببرند و محصولات و خدمات نوآورانهای ارائه دهند.
زیرساخت های فناوری:
توسعه زیرساختهای فناوری مانند شبکه های اینترنت، فضای ابری و امنیت اطلاعات به استارتاپها کمک میکند تا به رشد و توسعه پایدار دست یابند.
آموزش و ارتقا مهارتها:
آموزش و ارتقا مهارتها در زمینه کارآفرینی، فناوری، بازاریابی و مهارتهای مدیریتی به کارآفرینان کمک میکند تا استارتاپهای موفقتری راه اندازی کنند.
بهره گیری از تجربه کارآفرینان:
ایجاد بستر مناسب برای به اشتراک گذاری تجربیات کارآفرینان موفق با کارآفرینان جدید، به استارتاپ ها کمک میکند تا از اشتباهات دیگران یاد بگیرند و رشد کنند.
فرهنگ کارآفرینی:
ترویج فرهنگ کارآفرینی و ایجاد انگیزه برای راه اندازی کسب و کار جدید در جامعه، به توسعه اکوسیستم استارتاپی کمک میکند.
حمایت دولت:
دولتها قادر هستند با اعطای تسهیلات مالی، حمایت از نوآوری و افزایش آگاهی عمومی در خصوص کارآفرینی به توسعه اکوسیستم استارتاپی کمک کنند.
کافه بازار یکی از استارتاپهای موفق ایرانی است که با رونق گرفتن اکوسیستم های استارتاپی در ایران به وجود آمد.
به گزارش خبرنگار مهر، یوسف زندی رییس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی گفت:
اکوسیستم استارتاپی کشور به بلوغ نرسیده است و باید فرهنگ دانش بنیان و استارتاپی در جامعه ترویج داده شود. استارتاپ ها امید آینده کشور هستند و نیازمند عزم ملی برای بها و توجه عملی و جدی به شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ ها هستیم.
و در پایان…
در این مقاله دانستیم کهاکوسیستم استارتاپ ها مراکز نوآوری هستند که نه تنها برای کارآفرینان و منطقه آنها بلکه برای بازار و اقتصاد جهانی نیز فرصت ایجاد میکنند. یکی از مهمترین عوامل توسعه یک اکوسیستم استارتاپی، اقتصاد کشور است برای آشنایی بیشتر با استارتاپها مقاله های مرتبط در سایت Cipg.ir را دنبال کنید.