استارتاپ

چرخه عمر استارتاپ

زمان مطالعه: 4 دقیقه

چرخه عمر استارتاپ

این مقاله تحت حمایت قانون حقوق مؤلف می‌باشد. استفاده از این مطلب فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

برای تأسیس شرکت تجاری باید با مفهوم چرخه عمر استارتاپ آشنا شوید و مسیر پیشرفت خود را به شکل صحیح طی کنید. در ابتدای کار افراد ضمن تحقیق در بازار هدف و شناخت نیازهای کاربران، ایده استارتاپی مناسبی را مطرح می‌کنند. در مرحله بعدی نوبت به راه اندازی استارتاپ و رشد شرکت تجاری می‌رسد که به تلاش مدیران تیم اجرایی نیاز دارد. در ادامه همراه ما باشید تا سایر مراحل چرخه عمر استارتاپ را بررسی کنیم.

تعریف چرخه عمر استارتاپ

جهت راه اندازی شرکت تجاری و کسب درآمد از ایده خلاقانه خود باید با چرخه عمر استارتاپ آشنا باشید. شناخت چرخه مربوط به استارتاپ از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث‌ پیشرفت شرکت می‌شود. استارتاپ‌های نوپای دنیا (مانند نوزاد تازه متولد شده) مراحل پیشرفت خود را به شکل پله به پله طی می‌کنند. شناخت چرخه عمر یک استارتاپ به شما کمک می‌کند تا فراز و نشیب‌های مسیر خود را به شکل بهتری درک کنید و برای موفقیت شرکت برنامه ریزی دقیقی داشته‌ باشید. تمام استارتاپ‌های کوچک یا بزرگ دنیا مراحل مربوط به چرخه عمر استارتاپ را طی می‌کنند.

مراحل چرخه عمر استارتاپ

نخستین مرحله در چرخه عمر استارتاپ مربوط به زمانی است که شما در ذهن خود ایده راه اندازی یک شرکت تجاری را دارید. در این مرحله باید در مورد ایده خود تحقیق کنید و بازار هدف، مخاطبان و… را مورد بررسی قرار دهید. ایده ذهنی استارتاپ به آزمون و خطا و سنجش وضعیت اقتصادی موجود نیاز دارد. مراحل بعدی چرخه عمر شرکت استارتاپی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • راه اندازی استارتاپ

این مرحله مربوط به زمانی است که افراد پس از انجام تحقیقات لازم به این نتیجه رسیده‌اند که ایده‌ استارتاپی خود را به شکل قانونی راه اندازی کنند. مرحله راه اندازی استارتاپ زمان شناخت دقیق بازار هدف و بررسی‌ نیازهای اساسی مخاطبان است؛ در این حالت تولید محصولات یا ارائه استارتاپ باید متناسب با نیاز کاربران باشد. در این مرحله مدیران استارتاپی انگیزه بسیار بالایی برای ارتقای ایده خود دارند؛ با این وجود درآمد شرکت تجاری بسیار پایین (در برخی مواقع منفی) است.

  •  رشد ایده استارتاپی

در این مرحله از چرخه عمر استارتاپ بازار هدف به شکل کامل شناسایی می‌شود و تعداد مشتریان شرکت تجاری در حال افزایش است. در مرحله رشد اولیه درآمد شرکت استارتاپی به مرور زمان افزایش می‌یابد؛ در این حالت فرصت‌های مناسبی برای سرمایه گذاری بیش‌تر و توسعه استارتاپ فراهم می‌‌شود. همچنین در این مرحله باید کیفیت محصولات تولیدی، نحوه بازاریابی یا تبلیغات و… را ارتقا دهید.

  •  تثبیت یا بلوغ استارتاپ

بالغ شدن شرکت در این مرحله انجام می‌شود؛ به‌گونه‌ای که استارتاپ بازار هدف جایگاه مناسبی را کسب می‌کند و نسبت به دیگر رقبای خود موفق‌تر است. در مرحله تثبیت، شرکت استارتاپ مشتریان ثابت خود را دارد (البته تعداد مشتریان در حال افزایش است) و میزان فروش شرکت انفجاری نخواهد بود. بسیاری از استارتاپ‌های نوپا در مرحله تثبیت باقی می‌مانند؛ زیرا در این مرحله درآمد مطلوبی حاصل می‌شود و مدیران شرکت به میزان سود فعلی قانع خواهند بود.

  • گسترش بیش‌تر استارتاپ

این مرحله از چرخه عمر استارتاپ زمان مناسبی برای توسعه بیش‌تر شرکت تجاری است تا میزان درآمد استارتاپ افزایش یابد. مدیران شرکت‌ استارتاپی در این مرحله می‌توانند سرمایه گذاران مالی معتبری را جذب کنند و برند خود را توسعه دهند. دست پیدا کردن به سهام بیش‌تر در بازار مصرفی و دسترسی به کانال‌های تبلیغاتی گسترده یکی از مهم‌ترین اهداف مدیران شرکت‌های استارتاپی در این مرحله است.

  • تعطیلی استارتاپ

شکست شرکت تجاری آخرین مرحله در چرخه عمر استارتاپ شناخته می‌شود که با کاهش قابل توجه سود شرکت همراه است. دلایل گوناگونی مانند نوسانات بازارهای مالی، تغییر نیازهای جامعه هدف، اختلاف در میان شرکا و… باعث شکست استارتاپ می‌شوند. در این حالت رقبای موجود در بازار از شما سبقت می‌گیرند و سهام عمده بازار مصرفی را در دست خواهند گرفت. ضمن تصمیم گیری به موقع و مشورت با افراد متخصص،‌ می‌‌توانید شرکت استارتاپ خود را از این مرحله نجات دهید و جایگاه خود در بازار را حفظ کنید.

و در پایان…

مفهوم چرخه عمر استارتاپ برای تمام شرکت‌های تجاری بزرگ یا کوچک تعریف می‌شود‌؛ به عبارتی هر ایده استارتاپی برای راه اندازی و شروع درآمدزایی باید مراحل مشخصی را طی کند. در ابتدا افراد خلاق در مورد ایده‌ استارتاپی خود تحقیق می‌کنند و تلاش‌های لازم جهت تاسیس شرکت تجاری را انجام می‌دهند. در مراحل بعدی نوبت به رشد و بلوغ استارتاپ می‌رسد‌؛ در این مرحله درآمد شرکت تجاری در محدوده مشخصی خواهد بود. در نهایت با در نظر گرفتن وضعیت سوددهی شرکت‌، اهداف شرکا و… استارتاپ گسترش می‌یابد یا این که تعطیل می‌شود.

همین الان می‌تونی این مطلب رو به اشتراک بذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Read More