استارتاپ

منتور استارتاپ ؛ رهبری توانمند

زمان مطالعه: 6 دقیقه

منتور استارتاپ

این مقاله تحت حمایت قانون حقوق مؤلف می‌باشد. استفاده از این مطلب فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

منتور استارتاپ، فردی با تجربه و دانش کافی است که برای یک فرد یا گروه تازه کار و کم تجربه مشاوره و راهنمایی‌های لازم را ارائه می دهد. منتورها اغلب دارای تجربه و دانش گسترده در یک حوزه خاص هستند و توانایی راهبری گروه‌های استارتاپی را دارند.

تعاریف منتورها در استارتاپها

منتور چه کمکی به استارتاپ ها می کند

mentors در واقع بعنوان یک منبع اطلاعات، راهنمایی و پشتیبانی برای افراد استارتاپ‌ها عمل می‌کنند و می‌توانند نقش موثری در رشد و توسعه کسب و کارها داشته باشد. مشاورها معمولا از تجربیات و دانش خود برای راهنمایی، تشویق و انگیزه‌ بخشی به افراد جوان‌تر استفاده می‌کنند که به این فرآیند “منتورینگ” می‌گویند. کل این فعالیت به عنوان “منتورشیپ” شناخته می‌شود. در این فرآیند فرد متقاضی آموزش یا راهنمایی به عنوان “منتی” یا “شاگرد” شناخته می‌شود.

انواع منتورینگ

  • منتورینگ در یک حوزه خاص (Profession Mentor)
  • منتورینگ درون سازمانی (Organizational Mentor)
  • منتورینگ در یک صنعت خاص (Industry Mentor)
  • منتورینگ موقعیت محور (Situational Mentor)
  • منتورینگ نظارتی (Supervisory Mentor)

مسئولیت های منتور استارتاپ

منتور استارتاپ بعنوان یک راهنما، مشاور و حامی برای توسعه و رشد استارتاپ مسئولیت‌ های متعددی دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

راهنمایی و مشاوره: یکی از مسئولیت‌ های اصلی یک مشاور استارتاپ، ارائه راهنمایی و مشاوره به تیم استارتاپ در زمینه‌های مختلف از جمله ارائه استراتژی‌ های تجاری، توسعه محصول، بازاریابی، مالی، عملیات و مدیریت منابع انسانی است.

ارتباطات و شبکه‌ سازی: mentor با ایجاد شبکه‌ ای گسترده از ارتباطات به استارتاپ ها کمک می کند تا به منابع، فرصت‌ها و سرمایه گذاران دسترسی پیدا کند.

ارزیابی و بازخورد: منتور باید به استارتاپ بازخورد سازنده ارائه دهد و به آنها کمک کند تا عملکرد خود را بهبود بخشند.

رفع چالش‌ های پیش رو: منتور باید به استارتاپ در شناسایی و حل چالش‌ های مختلف کمک کند و راهکارهای عملی برای حل آنها ارائه دهد.

پشتیبانی روحی: مشاور باید به تیم استارتاپ در سطح روحی و انگیزشی کمک کند و آنها را در مواجهه با چالش‌ها و موقعیت‌های دشوار تشویق کند.

انجام وظایف خاص: بسته به نوع کسب و کار و نیازهای استارتاپ، منتور ممکن است مسئولیت‌ های خاص دیگری نیز داشته باشد، مانند پشتیبانی در توسعه فناوری، مدیریت مالی یا بهینه سازی فرآیندهای عملیاتی.

به گزارش تجارت‌نیوز، کتایون سپهری، منتور و فعال کارآفرینی زنان پیرامون نقش منتورینگ  با اشاره به اینکه هر کسب‌وکاری در مسیر شروع خود با اتفاقات گوناگونی مواجه می‌شود، بیان کرد:

در ابتدای راه ممکن است یک استارتاپ شکست بخورد یا موفق شود. ولی اگر از خدمات مشاروه و منتورینگ استفاده کند، قطعا می‌تواند با اطمینان بیش‌تری این مسیر را طی کند. منتور کاری انجام می‌دهد که یا کسب‌وکار شکست نخورد، یا اگر قرار است شکست بخورد زودتر شکست بخورد یا اصطلاحا فیل فست کند. در هر صورت حضور یک راهنما یا کسی که بتواند این مسیر را هموارتر کند، نقش مهمی در توسعه کسب‌وکار دارد.

مهارتهای Startup mentor

برخی از مهارت‌های اساسی که یک مشاور کسب و کار نوپا باید از آنها برخوردار باشد عبارتند از:

مشاوره گیرنده: یک منتور باید توانایی اشتراک‌گذاری اطلاعات و دانش آن به استارتاپ را داشته باشد.

تجربه کاری: mentor باید تجربه کافی در حوزه کسب و کار، استراتژی‌های تجاری، بازاریابی، توسعه محصول و مدیریت منابع انسانی را داشته باشد.

مهارتهای ارتباطی: ارتباطات موثر با اعضای تیم استارتاپ و سرمایه گذاران

قدرت تحلیل و تصمیم‌ گیری: منتور باید قادر به تحلیل مسائل پیچیده و ارائه راهکارهای عملی برای حل آنها باشد.

توانایی انگیزش و الهام بخشی: مشاور باید توانایی الهام بخشی و ایجاد انگیزه‌ به اعضای تیم را داشته باشد.

اخلاق حرفه‌ای و بی طرفی: mentor باید از نظر اخلاق حرفه‌ ای برخورد کند و بی توجه به سود و منفعت شخصی، صرفا برای پیشرفت و توسعه استارتاپ قدم بردارد.

با توجه به اینکه نقش منتور استارتاپ چندگانه است، مجموعه‌ای از مهارت‌های گوناگون لازم است تا این نقش را به خوبی اجرا کند.

محمد طهرانی عضو هیئت علمی دانشگاه خاتم با تخصص در زمینه خدمات مالی و دیجیتالی  از افراد موفق در زمینه منتورینگ استارتاپ است.

چرا به منتور نیاز دارید؟

داشتن منتور برای استارتاپ اهمیت زیادی دارد و دلایل مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد چرا منتور برای استارتاپ مهم است. یک mentor با تجربه می‌تواند به استارتاپ‌ها کمک کند تا از تجربیات خود استفاده کنند و از اشتباهات دیگران درس بگیرند، که می‌تواند به کاهش ریسک‌های مربوط به راه‌ اندازی و رشد کسب و کار کمک کند.  همچنین یک منتور با تجربه ممکن است دسترسی به شبکه‌های گسترده‌ای از صاحبان کسب و کار، سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت داشته باشد که می‌ تواند به استارتاپ کمک کند تا ارتباطات مفیدی را برقرار کندو یکی دیگر از دلایل اهمیت استفاده از منتورها این است که یک منتور موفق ممکن است بتواند با انگیزه‌ دهی و الهام بخشی به تیم استارتاپ،  آنها را به دست‌یابی به اهدافشان هدایت کند.

اعتماد به منتور استارتاپ

منتورینگ تعاملی نسبتا بلند مدت است. از این رو اعتماد به mentor خود بسیار اهمیت دارد و این رابطه باید بر اساس اعتماد و احترام متقابل برقرار شود تا بتواند به نحو احسن به کار گرفته شود. اعتماد به منتور می‌تواند به شما کمک کند تا ارتباط موثری با او برقرار کنید.  این ارتباط می‌تواند از نقدهای سازنده، راهنمایی‌ های مفید و پشتیبانی لازم برخوردار باشد.  همچنین اعتماد داشتن به منتور و پروسه منتورینگ به شما و کسب و کار شما کمک میکند تا در فرآیند همکاری با او،  بازدهی بالاتری داشته باشید.  با اعتماد به راهنما، ممکن است بتوانید به نحو بهتری از نصایح و راهنمایی‌ های او استفاده کنید و این قطعا فرصتی است که باید به بهترین شکل از آن استفاده شود.

و در پایان…

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، یک منتور استارتاپ به عنوان راهنما، مشاور در یک استارتاپ کاربرد دارد. تاثیر منتورها  در رسیدن به اهداف شخصی و حرفه‌ای و ارائه راهکارهای موثر برای مسائل و چالش‌های مختلف در استارتاپ‌هاست. برای اطلاع بیشتر از استارتاپها مقاله های مرتبط را در سایت سی آی پی جی دنبال کنید.

همین الان می‌تونی این مطلب رو به اشتراک بذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Read More