فهرست مطالب
Toggleموفقیت استارتاپها شامل هدف گذاری اصولی، تیم قدرتمند و یکدست، شناسایی رقبا، برنامهریزی مالی، تبلیغات مؤثر و نظرسنجی از مشتریان است. برای بررسی بیشتر هر یک از آیتم ها با ادامه مقاله با ما همراه باشید.
چطور استارتاپ موفقی داشته باشیم؟
راه اندازی استارتاپ و رسیدن به موفقیت در کسب و کار باید طبق برنامه ریزی دقیق انجام شود. چطور استارتاپ موفقی راه اندازی کنیم؟ عوامل موفقیت استارتاپ چیست؟ چه اصولی ما را در مسیر موفقیت استارتاپ قرار میدهد؟ در ادامه ضمن پاسخ به سوالات فوق به بررسی عوامل موفقیت استارتاپها خواهیم پرداخت.
هدفگذاری اصولی
پیش از انجام هر کاری بهتر است پس از ایدهپردازی و مشخصکردن نوع خدمت یا کالای استارتاپ خود، هدف خود از راهاندازی این استارتاپ را مشخص کنید. این کار میتواند مسیر مجموعه شما را هموارتر کرده تا سریعتر به موفقیت و هدف مدنظر خود برسید.
در این مرحله سعی کنید بهخوبی بازاریابی را انجام دهید. شناسایی کامل جامعه هدف و نیازهای آنها، میتواند به شما در موفقیت بیشتر کمک شایانی کند. گاهی اوقات نیازهای مردم قبلاً پاسخ داده شده، اما این پاسخ اصلاً مناسب نمیباشد. ازاینرو شما میتوانید با شناسایی این موارد، ایدههای جذابتر و بهتری را برای این مشکلات ارائه کنید.
در مرحله هدفگذاری، میبایست مسیر خود تا رسیدن به هدف را نیز به چندین بخش کوچکتر تقسیم کنید. اهداف کوتاهمدت مانع از دلسرد شدن شما در مسیر رسیدن به هدف اصلی شما خواهند شد.
بنیانگذاران
رهبر یک تیم نقش مهمی در موفقیت یک استارتاپ دارد. گرفتن تصمیمات مهم و هدایت تیم به سمت مسیر درست؛ از وظایف یک رهبر است. همانطور که یک رهبر میتواند تیم را به موفقیت برساند؛ بی کفایتی آن نیز موجب سقوط تیم و خسارات جبران ناپذیر به اعضا و کسب و کار میباشد.
تیم قدرتمند و یکدست
عامل بعدی برای موفقیت استارتاپها، ایجاد یک تیم قوی، یکدست و باانگیزه است. همانطور که پیشتر گفتیم، استارتاپها در ابتدا با یک یا چند کارآفرین شروع به کار میکنند. در ابتدا سعی کنید شریکهای خود را بهخوبی انتخاب کنید.افرادی را در نظر داشته باشید که دیدگاه نزدیکی به شما داشته باشند. از طرفی در زمان استخدامکردن افراد مختلف نیز، سعی کنید افرادی را انتخاب کنید که بااستعداد، باانگیزه و همراه ایدهها و اهداف شما باشند. فردی که علاقهمند به کارگروهی نباشد نیز میتواند در ادامه مسیر سبب بیانگیزه شدن باقی افراد تیم شود.
پس از تشکیل یک تیم قدرتمند، میبایست شروع به شناخت نقاط منفی و مثبت کسب و کار خود کنید. شناختن نقاط ضعف به شما کمک میکند که در راستای کمرنگتر کردن آنها تلاش کنید. از طرفی شناسایی نکات مثبت شرکت شما میتواند سبب انگیزه بیشتر شما شده تا در راستای پررنگتر کردن آنها تلاش کنید.
استراتژی رشد
یک استارتاپ موفق باید بعد از چند ماه فعالیت، رشدش دیده شود اگر این رشد اتفاق نیوفتد دیگر این استارتاپ رشدی نخواهد داشت. وقتی استارتاپی نتواند رشد کافی داشته باشد ولی با کمبود بودجه روبرو شود، آن استارتاپ با شکست روبرو خواهد شد. این مسئله به شکل دیگر هم میتواند برای یک استارتاپ به شکل تمام شدن بودجه رخ دهد که در هر دو صورت نتیجه یکی است. سرعت رشد استارتاپ به نقشه راه تیم و چالشهای آن بستگی دارد.
اگر برای تعیین استراتژی کسب و کار خود نیاز به مشاوره دارید، شماره تماس خود را در کادر زیر وارد کنید.
شناسایی رقبا
یکی دیگر از عوامل موفقیت استارتاپها، این است که شما بتوانید کسبوکارهای دیگر را بشناسید. با شناسایی رقیبان، شما میتوانید از شکستهای آنها درس گرفته و سعی کنید نکات منفی کسبوکار آنها را انجام ندهید. از طرفی، با مقایسه استارتاپهای موفق با کسبوکار خود، میتوانید از روشهای موفقیتآمیز آنها الگوبرداری کرده تا بتوانید مسیر خود را هموارتر کنید. همچنین، این کار میتواند سبب بهروز نگهداشتن کسبوکار شما شود. با بررسی رقبا، دیگر هیچگاه از پیشرفتهای حوزههای مختلف بازار عقب نخواهید ماند.
برنامهریزی مالی
عامل بعدی، برنامهریزی برای امور مالی است. اول از همه سعی کنید منابع موجود در مجموعه را بهخوبی مدیریت کنید. تمامی امور مالی و اقتصادی مجموعه را بهخوبی زیر نظر داشته باشید. از طرفی، اکثر مجموعهها پس از مدتی نیاز به جذب سرمایه دارند. برای این کار میبایست روشهای مختلف جذب سرمایهگذار را فرابگیرید. برای اینکه شانس خود را برای جذب سرمایه بالاتر ببرید، سعی کنید به برند کسبوکار خود اعتبار ببخشید.
محصول استارت آپ
علت شکست بسیاری از استارتاپها عدم توجه به نیاز بازار است. ممکن است ایده پرداز، یک محصول جذاب را انتخاب و یا یک کارفرما تشخیص دهد که فلان محصول نیاز جامعه است درحالی که هیچکدام نیاز جامعه نبوده و با شکست روبه رو شود. حتما باید قبل از اینکه یک محصول برای ارائه در جامعه انتخاب کنید تحقیق و بررسی کافی انجام دهید.
تبلیغات مؤثر
یکی دیگر از عوامل موفقیت استارتاپها، تبلیغات مؤثر است. امروزه در دنیایی زندگی میکنیم که فضای مجازی و اینترنت حرف اول را میزنند. اکثر استارتاپهای کوچک و گمنام، بهوسیله تبلیغات مؤثر، برای خود اسم و رسمی دست و پا کرده و بسیار محبوب شدهاند. برای این کار، میبایست روشهای تبلیغاتی متعددی را بررسی کرده و نسبت به نوع مجموعه خود، بهترین تبلیغات را انتخاب کنید. یکی از مهمترین دلایل موفقیت استارتاپ اسنپ تبلیغات موثر آن است .
نظرسنجی از مشتریان
هیچگاه معجزه نظرسنجی را دستکم نگیرید. همانطور که گفتیم، شما میبایست پیش از شروع به کار، جامعه هدف خود را شناسایی کنید. اما بهتر است در طول فرآیند ارائه خدمات، نظر مشتریان خود را نیز بدانید. میتوانید با ارائه نظرسنجیهای مختلف، از میزان کیفیت خدمات خود مطمئن شوید. گاهی اوقات نیز برخی نظرسنجیها نیز میتوانند به شما در بهبود عملکرد مجموعه کمک کنند؛ بنابراین، نظرسنجی از مشتریان تأثیر بسیاری در موفقیت استارتاپها دارد.
و در پایان…
بهعنوان آخرین نکته، این را بدانید که شکست، پایان راه کسبوکار شما نخواهد بود. مسیر موفقیت، همواره پر از پستی و بلندیهای بسیاری است. در مسیر رسیدن به موفقیت، هیچگاه از شکستها دلسرد نشوید. موفقیت استارتاپها، شامل شکستها و پیروزیهای متعددی است؛ بنابراین سعی کنید از شکستها درس گرفته و برای پیروزیهای آتی از آنها کمک بگیرید. مقالات بیشتر را در سایت سی ای پی جی بخوانید.