استارتاپ

یونیکورن در استارتاپ ؛ Unicorn

زمان مطالعه: 7 دقیقه

یونیکورن در استارتاپ

این مقاله تحت حمایت قانون حقوق مؤلف می‌باشد. استفاده از این مطلب فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

یونیکورن در استارتاپ چیست؟ در دنیای امروزی کسب و کارهایی که بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارند را به عنوان استارتاپ یونیکورن معرفی می‌کنند. این استارتاپ‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و نسبت به رقبای خود معروف‌ترند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم استارتاپ یونیکورن همراه ما باشید.

مفهوم یونیکورن در استارتاپ چیست؟

مفهوم یونیکورن در استارتاپ چیست؟

استارتاپ یونیکورن به معنایی کسب و کاری است که ارزش آن‌ بیش‌تر از یک میلیارد دلار است. اصطلاح Unicorn در استارتاپ را برای اولین بار سرمایه گذاری به نام آیلین لی در سال ۲۰۱۳ میلادی بیان کرد. کلمه یونیکورن به معنای اسب تک شاخی است که تنها در افسانه‌ها وجود دارد‌ و دست پیدا کردن به آن ساده نیست. بنابراین اصطلاح استارتاپ یونیکورن به کسب و کاری گفته می‌شود که در طول مدت زمان کوتاهی پیشرفت کرده است و حداقل یک میلیارد دلار ارزش دارد.

در طول این چند سال اخیر تعداد استارتاپ های یونیکورن به دلیل رشد صنعت و فناوری به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. استارتاپ‌های تک شاخ (یونیکورن) کسب و کارهایی هستند که ضمن استفاده از فناوری‌های روز دنیا مسیر پیشرفت خود را با سرعت چشمگیری تجربه می‌کنند. یونیکورن بودن استارتاپ بر کمیاب بودن کسب و کار مورد نظر تاکید دارد؛ زیرا پیدا کردن اسب تک شاخ در دنیای واقعی تقریبا غیر ‌واقعی است.

ویژگی‌های یونیکورن در استارتاپ

یک استارتاپ یونیکورن برای رسیدن به ارزش حداقل یک میلیارد دلاری باید دارای ویژگی‌های منحصر به فردی باشد تا از رقبای موجود در بازار سبقت بگیرد. برای ارزش گذاری استارتاپ‌ها و معرفی آن‌ها به عنوان یک کسب و کار یونیکورن باید مشخصات زیر وجود داشته باشد:

  • پیشرو بودن
  • نوآورانه بودن
  • استفاده از فناوری‌های نوین
  • اهداف مشخص
  • مدیریت مالی صحیح

در ادامه با بررسی هر یک از این موارد با ما همراه باشید.

  •  پیشرو بودن

معمولا استارتاپی به عنوان کسب و کار یونیکورن شناخته می‌شود که در حوزه مورد نظر به عنوان اولین ایده مطرح شده باشد. در این حالت  شانس شرکت استارتاپی برای شناخته شدن به عنوان یونیکورن افزایش می‌یابد. به عنوانی نمونه فرض کنید که در یک شهر برای اولین بار شرکتی با عنوان ارائه دهنده خدمات حمل و نقل تاسیس شود.

  •  نوآورانه بودن

بسیاری از استارتاپ‌های موجود در دنیا با یک ذهن خلاق و همراه با ایده‌های نوآورانه ارائه شده‌اند؛ در این حالت استقبال جامعه از این شرکت کسب و کار افرایش می‌یابد. به عنوان نمونه یک شرکت فروشگاهی مانند دیجی کالا خرید غیر حضوری را در میان مردم کشور ایران توسعه داد.

  •  استفاده از فناوری‌های نوین

استارتاپی به عنوان یونیکورن شناخته می‌شود که برای اجرای برنامه‌های خود از فناوری‌های هوشمند استفاده کند‌. این قابلیت‌ می‌تواند شامل طراحی یک وبسایت قدرتمند یا برنامه نویسی هوشمند باشد. همچنین شرکت‌های استارتاپی که برای تولید و توزیع محصولات خود از شیوه‌های جدید و هوشمند استفاده می‌کنند، شانس بالاتری برای تبدیل شدن به یک یونیکورن را دارند.

  •  اهداف مشخص

برای بررسی یونیکورن در استارتاپ باید بدانید که یک کسب و کار تنها زمانی موفق خواهد بود که برای انجام برنامه خود از نیروی جوان و متخصص استفاده کند. همچنین یک استارتاپ موفق، اهداف کاملا برنامه ریزی شده‌ای دارد و مسیر پیشرفت شرکت به سمت تحقق اهداف مورد نظر است.

  •  مدیریت مالی صحیح

یک استارتاپ موفق این توانایی را دارد که میزان بازدهی خود در تولید محصول یا ارائه خدمات را افزایش دهد و میزان هزینه‌های جانبی خود را مدیریت کند. همچنین مدیران شرکت‌های استارتاپ موفق فرصت‌های موجود در بازار را تشخیص می‌دهند و برای جذب سرمایه‌ گذارهای مالی معتبر تلاش می‌کنند.

مزایای Unicorn در استارتاپ

یک استارتاپ یونیکورن مزایای زیادی را برای مدیران آن کسب و کار موفق به همراه دارد. امکان توسعه بیش‌تر و سبقت گرفتن از میان دیگر رقبای بازار یکی از مهم‌ترین فواید یونیکورن شدن یک استارتاپ است. در این حالت شرکت استارتاپی ضمن تلاش مداوم، می‌تواند جایگاه مناسبی در بازار داشته باشد‌. ارتقای ارزش‌های مالی دیگر مزیت یونیکورن شدن استارتاپ است که باعث‌ حفظ ارزش سهام شرکت می‌شود. در این حالت ارزش سهام استارتاپ نسبت به دیگر شرکت‌های مشابه موجود در بازار افزایش می‌یابد.

بسیاری از استارتاپ‌های یونیکورن موجود در بازار به سرمایه‌های چندین میلیارد دلاری دست پیدا کرده‌اند که باعث توسعه بهتر شرکت می‌شود. شرکت‌های استارتاپی به دلیل دسترسی به سرمایه‌های مالی بزرگ، می‌توانند افراد متخصص را در زمینه‌های مناسب جذب کنند و به فناوری‌های هوشمند دسترسی داشته‌ باشند. در این حالت شرکت استارتاپی برند خود را به شکل گسترده‌ای تبلیغ می‌کند و سرعت پیشرفت خود را افزایش می‌دهد.

چگونه می‌توان به یونیکورن در استارتاپ دست پیدا کرد؟

ضمن اهمیت به برخی نکات ضروری، می‌توانید ایده استارتاپی خود را به شیوه صحیحی ارتقا دهید. ارائه یک ایده نوآورانه که نیازهای افراد جامعه را برطرف کند، اولین گام برای کسب استارتاپ تک شاخ است. دیگر نکات لازم برای دستیابی به یونیکورن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • برای تبدیل کسب و کار خود به یک استارتاپ یونیکورن باید با مهارت‌های بازاریابی آشنا باشید و برند خود را به شیوه مناسبی تبلیغ کنید.
  • برای تجربه استارتاپ یونیکورن باید با فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در بازار آشنا شوید و سرمایه گذاران معتبر را برای اجرای برنامه‌های خود جذب کنید.
  • مدیریت صحیح مالی باعث حفظ سرمایه‌های اقتصادی شما می‌‌شود و جهت تبدیل شدن به یک استارتاپ یونیکورن ضروری است.
  • استفاده از یک تیم متخصص و جوان در تمام مراحل بازاریابی، تولید و توزیع محصول یک نکته بسیار مهم برای دست‌یابی به یونیکورن در استارتاپ است.
  • برای پیشرفت بهتر کسب و کاری که دارید، باید ارتباط خود را با دیگر استارتاپ‌های موجود در بازار افزایش دهید.
  • برای موفقیت استارتاپ خود باید با انگیزه کافی‌ کار کنید و ضمن بروز هر شکست امید خود را از دست ندهید.
  • مشتری مدار باشید و به نظرات کاربران خود اهمیت دهید؛ در این صورت می‌توانید نقص‌های خود را به شکل بهتری بشناسید و برای رفع آن‌ها برنامه ریزی کنید.

آمار استارتاپ‌های یونیکورن در دنیا

هنگامی که آیلین لی در سال ۲۰۱۳ برای بیان استارتاپ‌های موفق از اصطلاح یونیکورن استفاده کرد، حدود ۳۹ شرکت یونیکورن در دنیا وجود داشت. استفاده از  Unicorn در استارتاپ با سرعت زیادی در حال گسترش است؛ به گونه‌ای که در حال حاضر حدود ۵۰۰ شرکت یونیکورن در دنیا وجود دارد. ارقام چندین سال گذشته نشان می‌دهد که آمار شرکت‌های یونیکورن در دنیا به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت.

برخی از کسب و کارهای موجود در کشور ایران نیز اصطلاح یونیکورن را دریافت کرده‌اند. شرکت دیجی کالا یکی از محبوب‌ترین استارتاپ‌های یونیکورن موجود در بازار ایران است که محصولات متنوعی را به شکل آنلاین می‌فروشد. اسنپ یکی از دیگر کسب و کارهای اینترنتی بازار ایران است که از سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان یک استارتاپ یونیکورن شناخته می‌شود. تپسی و اسنپ فود از دیگر یونیکورن‌های ایرانی هستند که در زمینه رستوران و سفارش آنلاین غذا فعالیت می‌کنند.

اسم استارتاپحوزه فعالیت

اسم کشور

سال تاسیس

میزان ارزش

اسپیس‌ایکس

تولید محصولات صنایع هوافضایی و خدمات اکتشاف فضایی و مخابراتی

آمریکا

۲۰۱۲

بیش از صد میلیارد دلار

بایت دانس

فناوری

چین

۲۰۱۷

۱۴۰ میلیارد دلار

کلارنا

فین‌تک

سوئد

۲۰۱۱

۴۵ میلیارد دلار

استرایپ

فین‌تک

آمریکا

۲۰۱۴

۹۵ میلیارد دلاری

اپیک گیمز

حوزه توسعه و نشر بازی‌های ویدیویی و نرم‌افزار

آمریکا

………………….

۴۲ میلیارد دلار

کانوا

حوزه نرم‌افزارهای اینترنتی و خدمات

استرالیا

۲۰۱۸

۴۰ میلیارد دلار

دیتابریکز

حوزه مدیریت دیتا و آنالیتیک

آمریکا

۲۰۱۹

۳۸ میلیارد دلار

اینستاکارت

حوزه زنجیره تامین، لجستیک و ارسال کالا

آمریکا

۲۰۱۴

۳۹میلیارد دلار

چایم

فین‌تک

آمریکا

۲۰۱۹

۲۵ میلیارد دلار

ریولووت

فین‌تک

انگلیس

۲۰۱۸

۳۳ میلیارد دلار

و در پایان…

اصطلاح یونیکورن در استارتاپ توسط آیلین لی برای کسب و کارهایی استفاده شد که حداقل یک میلیارد دلار ارزش مالی داشتند. استارتاپ‌های یونیکورن در حوزه مورد نظر خود پیشر‌و هستند و برای انجام تمام مراحل تبلیغاتی خود از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند. آمار کسب و کارهای یونیکورن با سرعت چشمگیری در حال افزایش است. برای تبدیل کسب و کار خود به یک استارتاپ یونیکورن باید فرصت‌های شغلی و سرمایه گذاری بازار را بشناسید و برای دست‌یابی به اهداف خود از نیروی کار متخصص استفاده کنید.

همین الان می‌تونی این مطلب رو به اشتراک بذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Read More