استارتاپ

استارتاپ ناب چیست؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

استارتاپ ناب چیست

این مقاله تحت حمایت قانون حقوق مؤلف می‌باشد. استفاده از این مطلب فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که استارتاپ ناب چیست؟ استارتاپ ناب یک متدولوژی حرفه ای برای راه اندازی یک کسب و کار موفق است. در واقع این استارتاپ سیستمی برای ایجاد یک کسب و کار موفق و کاهش خطر ریسک است. در این روش تمامی ایده های جمع آوری شده برای شروع کسب و کار را فرضیاتی در نظر می گیریم که قرار است در سطح بازار مورد آزمایش قرار گیرند و از این روش اعتبارسنجی شوند.
استارتاپ ناب در واقع با حذف کارهای بیهوده و افزایش بهره وری شرکت، سعی در افزایش شانس موفقیت و امکان پیشرفت بدون در نظر گرفتن سرمایه کلان را دارد. استارتاپ ناب یا همان lean startup تلاش می کند تا با ارتباط و ادغام تکنولوژی با صنایع مختلف، نوآوری و ایجاد ارزش افزوده را بعنوان هدف اصلی خود دنبال کند.

تاریخچه استارتاپ ناب

تاریخچه استارتاپ ناب

تاریخچه استارتاپ ناب به سال ۲۰۱۱ برمیگردد و برای اولین بار اریک ریس در کتاب استارتاپ ناب آن را معرفی کرد. این کتاب بعنوان یک راهنمای عملی برای تاسیس و مدیریت استارتاپ‌ ها شناخته می‌ شود.
اریک ریس، کارآفرین و مدیر ارشد فناوری، در کتاب خود به مفهوم “The Lean Startup” می‌ پردازد که مبتنی بر اصول متدولوژی Lean Manufacturing است. این متدولوژی در ابتدا توسط تویوتا برای بهبود فرآیندهای تولید خود توسعه داده شد.
این اصول شامل ساخت و تست سریع محصولات، بازخورد مشتریان، تغییرات و بهبود مستمر است. روش‌ های ارائه شده در این کتاب به استارتاپ‌ ها کمک می‌ کند تا با کمترین هزینه و زمان ممکن، محصولات خود را به بازار عرضه کنند و در صورت لزوم، آنها را بهبود ببخشند.
استارتاپ ناب از زمان انتشار خود تاکنون، بعنوان یک منبع اصلی برای کارآفرینان و مدیران استارتاپ‌ ها شناخته شده است. این کتاب تاثیر قابل توجهی بر روی فرهنگ کارآفرینی و روش‌ های توسعه استارتاپ‌ ها داشته است و بعنوان یک الگوی موفقیت برای استارتاپ‌ ها شناخته می‌ شود.

اصول استارتاپ ناب چیست؟

بطور کلی این استارتاپ بر اساس سه پایه اصلی برنامه ریزی شده و هدف آن توسعه کسب و کارهای نوظهور است. این سه اصل عبارتند از؛

بوم مدل کسب و کار

اولین و کلیدی ترین اصل این استارتاپ بوم مدل کسب و کار است. در این مرحله کارآفرینان می پذیرند که از یک سری ایده و فرضیه آزمایش نشده بهره مند هستند. به همین دلیل به جای برنامه ریزی برای یک طرح پیچیده، بوم مدل کسب و کار را طراحی می کنند. این اصل چگونگی ایجاد ارزش برای مشتریان را تعیین می کند.

بازخورد مشتریان

در هر مرحله از توسعه محصول، بازخورد مشتریان را جمع آوری می شود و بر اساس آنها تصمیم‌ گیری صورت می گیرد. این بازخورد می‌ تواند کمکی برای شناخت مشکلات و نیازهای مشتریان باشد و به کارآفرین مسیر درست را نشان دهد. در این مرحله منظور از مسیر درست، در واقع شناخت تیپ شخصیتی و سلیقه مشتریان هدف است.

ساخت چابک محصول

این مرحله در واقع آخرین اصل lean startup است که به همراه مشتری محقق می شود. کارآفرینان می توانند با بررسی دقیق نظرات مشتریان چابک محصولات و خدمات خود ساخته و به آزمایش بازار و در صورت لزوم ایجاد تغییرات در ایده ها بپردازند.

مراحل راه اندازی استارتاپ ناب

مراحل راه اندازی استارتاپ ناب

تعریف هدف: برای راه اندازی استارتاپ، ابتدا باید هدف کسب و کار خود را تعریف کنید. این هدف باید مشخص، قابل اندازه‌ گیری و قابل تغییر باشد.

شناسایی مشتریان هدف: باید مشتریان هدف خود را شناسایی کرده و نیازها و مشکلات آنها را درک کنید. شناسایی سلیقه و نیاز مشتریان یکی از اصلی ترین اصول این استارتاپ است.

ایجاد فرضیه‌ های محصول: بر اساس شناخت مشتریان، فرضیه‌ هایی درباره محصول خود برای حل مشکلات و نیاز‌های آنها ایجاد کرده و ایده های قبلی خود را در این مرحله به کار بگیرید.

ساختMVP (Minimum Viable Product) : MVP در واقع یک نسخه کوچک و ساده از محصول شماست که برای تست فرضیه‌ های جمع آوری شده به بازار عرضه می‌ کنید.

تست و جمع‌ آوری بازخورد: با استفاده از MVP بازخورد مشتریان را جمع آوری کنید و بر اساس آنها تصمیم‌ گیری کنید. این بازخورد می‌ تواند به شما کمک کند تا فرضیه‌‌ های خود را تأیید یا رد کنید. در واقع این مرحله همان مرحله آزمون و خطا است و شما به راحتی می توانید ایده های درست و غلط را از یکدیگر تشخیص دهید. برای درک بهتر این موضوع می توانید مقاله ایده استارتاپ را نیز مطالعه کنید.

در دسترس بودن بودجه لازم: یکی از چالش های بزرگ استارتاپ ها،  جذب سرمایه اولیه است. این سرمایه را می توان از راه های مختلفی از جمله سرمایه اولیه شرکت، وام گرفتن یا مشارکت در مسابقات استارتاپی و غیره بدست آورید.

تغییر و بهبود محصول: بر اساس بازخورد مشتریان،  محصول خود را بهبود ببخشید و نسخه‌ های بهتر و کامل‌ تری از آن به بازار عرضه کنید.

رشد و مقیاس‌ پذیری: پس از اینکه محصول خود را بهبود دادید، باید استراتژی‌ های رشد و مقیاس‌ پذیری را برای کسب و کار خود تعیین کنید. این شامل استراتژی‌ های بازاریابی، تبلیغات، همکاری با شرکای تجاری و غیره است.

تکرار: این مراحل را به صورت مستمر تکرار کنید تا بهبود مستمر در کسب و کار خود داشته باشید و به موفقیت دست یابید.

برای مطالعه کامل این موضوع می توانید کتاب استارتاپ ناب اثر اریک ریس را از طریق این لینک دانلود کنید.

عوامل کلیدی در موفقیت استارتاپ ناب

ارتباط با جامعه و تمرکز بر مشتری: تمرکز بر نیاز بازار و ارائه راه‌ حل‌ های مناسب
تست سریع و ارزان: استفاده از MVP  برای تست فرضیه‌ ها و جمع ‌ آوری بازخورد مشتریان به صورت سریع و با هزینه کم
تغییرات و بهبود مستمر: انجام تغییرات و بهبود محصول بر اساس بازخورد مشتریان و نیاز های بازار
تکرار و آموزش سریع: تکرار مراحل راه‌ اندازی و یادگیری سریع از تجربه‌ ها و خطاها
همکاری و هماهنگی: همکاری با تیم و هماهنگی در بین اعضای تیم برای دستیابی به هدف مشترک
انعطاف‌ پذیری: انعطاف‌ پذیری در تغییر استراتژی‌ ها و راهبردها بر اساس شرایط بازار و نیازهای مشتریان

مزایای مهم لین استارتاپ در توسعه کسب‌وکار

مزایای مهم لین استارتاپ  کاهش ریسک مشتری، ریسک محصول، ریسک مدل کسب‌وکار است. این سه عامل مهمترین عوامل تاثیر گذار در یک کسب و کار است.

کاهش ریسک مشتری: ما می‌توانیم با حذف کارهای بیهوده ای و تست سریع محصول  که در کسب و کارمون انجام می‌دهیم. به همان نسبت ریسک مشتری را کاهش دهیم و مشتری با خیال راحت و بدون ضرر بتواند از ما خرید کند.

ریسک محصول: شرایط ریسک محصول را می‌توانیم کم کنیم به این صورت که کارهایی که ممکن است محصول را از بین ببرد و یا کیفیت کم ارائه دهد را کم کنیم و با یکسری تغییراتی بهتیرین و با کیفیت ترین محصول را ارائه دهیم .

ریسک مدل کسب و کار: با توجه به اینکه لین استارت ریسک مشتری را برای خرید و گرفتن خدمات کم می‌کند. تاثیر مستقیم بر روی کسب و کار هم به همان نسبت دارد . می‌تواند مدل کسب و کار را پر قدرت تر حمایت کند و ریسک احتمای برای از بین رفتن یا ضرر برای کسب و کار را از بین ببرد.

و در پایان …

برای راه اندازی کسب و کار خود می توانید از مدل استارتاپ ناب استفاده کنید و میزان ریسک و هزینه ها را کاهش دهید. برای اطلاعات بیشتر در سایت ما مقالات مرتبط با کسب و کار و استارتاپ را دنبال کنید.

همین الان می‌تونی این مطلب رو به اشتراک بذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Read More